Artykuł powstał w oparciu o doświadczenia firmy StartOne, oferującej indywidualne szkolenia dla osób planujących otworzyć własny biznes.

 

Tym artykułem mam zamiar zachęcić Cię do spojrzenia na własną firmę oczami klientów, dostawców, mediów, a nawet konkurencji. Jeśli nie będziesz do końca zadowolony z tego co zobaczysz, to być może w tym artykule znajdziesz kilka pomysłów na poprawienie wizerunku swojej firmy, zwłaszcza jeśli nie stać Cię na zatrudnianie wcale nietanich firm zajmujących się profesjonalnie jego tworzeniem.

 

W rzeczywistości silnej konkurencji dobra reputacja firmy jest jednym z najważniejszych jej aktywów. To ona pozwala wyróżnić się od konkurencji oraz tworzyć trwałe więzi z klientami i pracownikami. Wizerunek firmy nie jest dodatkiem do oferty, jest to integralny element firmy mający kolosalny wpływ na osiągane zyski. 

 

Budowanie wizerunku należy zawsze rozpocząć od jak najbardziej szczegółowej analizy obecnej sytuacji firmy. Istnieje wile elementów oceny wizerunku, oto kilka bardzo podstawowych.

 

Zacznij od sprawdzenia dokumentacji, materiałów reklamowych, ofert, strony internetowej. Zwróć uwagę na ilustracje, zdjęcia oraz elementy graficzne. Zastanów się, jaki komunikat wysyłają do Ciebie zebrane materiały, co pomyślałyby inne osoby, które by się z nimi zetknęły. Pamiętaj przy tym, że Twoje wyobrażenia na temat własnej firmy mogą być ewidentnie sprzeczne z wyobrażeniami innych

 

Przyjrzyj się siedzibie swojej firmy. Czy same drzwi wejściowe zachęcają do odwiedzin? Jak wyglądają wnętrza pomieszczeń w których pracujesz i przyjmujesz klientów? Z pozoru błahe zaniedbania mogą mieć katastrofalny wpływ na opinie o Twojej firmie.

 

Teraz wstań od biurka i wyjdź na krótki spacer. Po przejściu mniej więcej 500 metrów zapytaj kogoś o drogę do siedziby Twojej firmy. Czasami wskazówkom mogą towarzyszyć komentarze, jeśli są pochlebne, jest ok, jeśli nie są nie martw się, właśnie zdobyłeś kilka cennych informacji na temat aktualnego wizerunku firmy.

 

Inną niezwykle istotną rzeczą jest stosunek pracowników w Twojej firmie do klientów. To od ich zaangażowania i kompetencji zależy w dużej mierze wizerunek firmy. Poproś zaufaną osobę, aby zadzwoniła do firmy lub odwiedziła siedzibę osobiście. Ten sprytny fortel może pomóc Ci dowiedzieć się, jak pracownicy traktują klientów w Twojej firmie.

 

Kiedy zgromadzisz już wystarczającą ilość informacji, możesz rozpocząć planowanie zmiany wizerunku. Istnieje wiele powodów, aby go zmienić. Wizerunek może być przestarzały, wewnętrznie sprzeczny. Zmiana wizerunku może być także konieczna ze względu na nową usługę lub produkt i chęć dotarcia z nim do nowej grupy klientów.

 

Jeśli wizerunek firmy wymaga zmiany, zacznij od przeanalizowania danych, które udało Ci się uzyskać. Ustal, jaki obecnie jest wizerunek firmy. Następnie zastanów się, jaki wizerunek chciałbyś, aby Twoja firma prezentowała w bliższej i dalszej przyszłości. Tym ogólnym ustaleniom podporządkuj wszystkie konkretne decyzje dotyczące zmiany wizerunku. Przy planowaniu przyszłego obrazu firmy stawiaj sobie zawsze realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć.

 

Zbuduj Markę

 

Jednym z najlepiej rozpoznawalnych elementów wizerunku jest marka. Pozwala ona na wyróżnienie produktu lub usługi na tle innych produktów i usług o tym samym przeznaczeniu. Na markę składają się cechy produktu, właściwa oprawa estetyczna produktu, jego ekspozycja, a także nazwa produktu oraz promocja i reklama.

 

Klienci uznając jakiś produkt za markowy, wyróżniają go z setek bezimiennych produktów o tym samym przeznaczeniu. W ten sposób utrwala się nie tylko pozytywny wizerunek produktu, ale także całej firmy. Znaczenie marki najlepiej zobrazować na przykładzie dóbr tak zależnych od naszych upodobań i gustów, jak perfumy. Ciężko w obiektywny sposób ocenić jakość zapachu, jednakże większość z nas jest w stanie zapłacić wielokrotność ceny innych perfum za zapach, który posługuje się rozpoznawalną marką. Posiadanie drogiego, ale kunsztownie opakowanego zapachu daje nam pewne wyjątkowe poczucie luksusu, którego z pewnością nie da nam tanie pachnidło, kupione na bazarze.

 

Przy tworzeniu marki ważne są nie tylko własności fizyczne produktu oraz jego prezentacja estetyczna. Produkt należy sprzedać w taki sposób, aby klient utożsamiał się z nim, uważał go za dopełnienie swojej osobowości. Rozumiejąc to, firmy reklamując swoje produkty używają symboli charakterystycznych dla grupy klientów do których chcą dotrzeć. Tak więc produkując samochody terenowe w swoich reklamach możesz przekonywać, że jest to samochód dla osób poszukujących przygód i niecodziennych wyzwań. Projektując odzież młodzieżową będziesz chciał przekonać młodych konsumentów, że kupno Twoich spodni jest wyrazem buntu, oryginalnego charakteru, nonkonformizmu.

 

Nie ma jednego skutecznego sposobu na zbudowanie trwale rozpoznawalnej marki. Tworząc ją postępuj ostrożnie pamiętając, że jest to długotrwały proces.

 

Identyfikacja wizualna.

 

Identyfikacja wizualna ma pomóc firmie w stworzeniu jednolitego i atrakcyjnego wizerunku. Składa się na nią przede wszystkim nazwa firmy, jej logo oraz konsekwentne stosowanie tych elementów.

 

Istotnym elementem tworzenia wizerunku i marki jest właściwa nazwa produktu, usługi lub samej firmy. Doskonale wiedzą o tym aktorzy, tacy jak Marion Robert Morrison, czy Norma Jeane Mortensen, których cały świat poznał, jako Johna Waynea i Marilyn Monroe. Trafnie dobrany pseudonim doskonale budował pożądany wizerunek. Tworząc nazwę pamiętaj, aby była ona:

  • niewykorzystana wcześniej, ani nawet zbyt podobna do innych

  • łatwa do wymówienia

  • w przypadku produktów, które mogą być eksportowane należy się upewnić, czy przypadkiem nasza nazwa przetłumaczona na język obcy nie brzmi obraźliwie.

 

Nazwie często towarzyszy także krótkie hasło promujące firmę. Tego typu sloganów najlepiej używać w przypadku nazw, które nie sugerują wprost, czym firma się zajmuje. Hasło reklamowe powinno być zaprojektowane tak, aby z łatwością można było je umieszczać na różnych materiałach promocyjnych firmy.

 

Podstawą identyfikacji jest logo firmy. Stworzenie odpowiedniego logo wymaga nie lada talentu i wiedzy, dotyczącej kompozycji, użycia kolorów oraz najnowszych trendów. Specyficznym rodzajem logo jest logotyp, który będąc prezentacja graficzną jest jednocześnie nazwą firmy. Logo musi być tak skonstruowane, aby wyróżniało się i przykuwało wzrok, a także, aby łatwo komponowało się z różnymi materiałami firmy.

 

Innym niezmiernie istotnym elementem identyfikacji wizualnej może być czcionka firmowa. Właściwie zaprojektowana będzie nie tylko czytelna, ale także oryginalna. Przy tworzeniu firmowej czcionki stosuj rozwiązania, które podkreślą funkcjonalny charakter tekstu. Dlatego czcionka firmowa nie powinna zawierać zbytnich udziwnień.

 

Aby identyfikacja wizualna przyniosła pożądany efekt, należy zadbać o konsekwentne użycie jej elementów, począwszy od wizytówek, a skończywszy na stronie internetowej. Zasady te dotyczą także takich sfer funkcjonowania firmy, jak wystrój wnętrz, czy oznakowanie firmowych samochodów.

 

Komunikuj się!

 

Kolejnym niezwykle istotnym elementem tworzenia wizerunku jest komunikacja z otoczeniem małych firm, do którego należy zaliczyć klientów, kontrahentów, media, instytucje i wiele innych. Firma, która w transparentny i czytelny sposób prezentuje informacje na swój temat, uznawana jest za solidna i wiarygodną. Dodatkowo procesem komunikacji można zarządzać w taki sposób, aby informacje wypływające z firmy kształtowały i utrwalały jej pozytywny wizerunek.

 

Właściwa komunikacja jest zwłaszcza istotna w sytuacji kryzysowej. Ukrywanie niekorzystnych informacji na temat wadliwego produktu, usługi lub firmy może być niszczące dla wizerunku, jeśli informacje te ujrzą światło dzienne. Natomiast rzetelna informacja, nawet jeśli dotyczy niekorzystnego dla firmy obrotu spraw, może paradoksalnie utwierdzić klientów w przekonaniu, że mają do czynienia z wiarygodną firmą, która nie próbuje uniknąć odpowiedzialności za swoje ewentualne błędy.

 

Do elementów firmowego E-pr należy zaliczyć również kompetencje i standardy, jakimi posługują się pracownicy. To oni stoją na pierwszej linii frontu pomiędzy firmą a klientami. To od ich manier i zaangażowania w dużej mierze zależy reputacja firmy.

 

Wizerunek ma to do siebie, że nie musi odzwierciedlać prawdziwej sytuacji firmy. Przykłady firm, które skutecznie przekonywały o swoim sukcesie, mimo tego, że stały na skraju bankructwa można mnożyć. Pomimo że prezentowany przez nas wizerunek powinien w szczególny sposób prezentować i podkreślać osiągnięcia firmy to nie jest dobrze jeśli kształtowany przez nas obraz firmy nie ma nic wspólnego z rzeczywistą sytuacją.

 

Klienci, dostawcy, czy nawet pracownicy szybko dostrzegą, że za fasadą obietnic nie kryje się żadna wartość, a kiedy najpilniej strzeżona tajemnica ujrzy światło dzienne wizerunek zostanie pogrzebany razem z firmą.

 

Pamiętaj, wizerunek firmy nie jest nigdy rzeczą stałą. Należy dokładać przez cały czas starań, aby klienci i nie tylko oni utożsamiali nas z jakością i zaufaniem.

 

Aleksander Czech

 

Jeśli planujesz założenie własnej firmy, lub szukasz sposobów na rozkręcenie istniejącego biznesu, to zapoznaj się z ofertą firmy StartOne, która oferuje indywidualne Wsparcie na Starcie!