Reklama jest jednym z powszechnie używanych narzędzi marketingowych. Służy do zdobywania nowych klientów, poszerzania ich grona oraz wzmacniania ich więzi z marką. Podziału na rodzaje reklam dokonuje się pod względem przedmiotu reklamy, a także środka przekazu. Czym charakteryzują się poszczególne z nich i jakie jest ich zastosowanie? Sprawdź, aby się dowiedzieć.
Reklama firmy
Celem tego typu reklamy jest zapoznanie określonego grona odbiorców z marką. Zaprezentowanie jej oraz wyróżnienie na tle innych. Podając wyjątkowe cechy danego przedsiębiorstwa, jego dbałość o zadowolenie kontrahentów, ich potrzeby i wychodzenie im naprzeciw, reklama stawia firmę w dobrym świetle i zapada w pamięć. Ludzie chętniej decydują się na produkty znanych marek. Wybierają spośród wielu logo, które dobrze im się kojarzy.
Skuteczna reklama firmy wymaga dogłębnej analizy konkurencji, jej działań marketingowych oraz efektów, jakie one przynoszą. Odpowiednio zbudowana marka może sprawić, że nie będzie już takiej potrzeby reklamowania poszczególnych produktów. Ma to duże znaczenie w przypadku szerokiej działalności przedsiębiorstwa.
Reklama produktu
Za jej pomocą budowana jest świadomość produktu. Odbiorca zostaje poinformowany o istnieniu nowego artykułu, względnie o nowych właściwościach lub nowym zastosowaniu już znanego produktu. Ten rodzaj reklamy skupia się na konkretnym towarze, przedstawia jego specyficzne walory oraz opisuje cechy, które wyróżniają go spośród jemu podobnych.
Formy i rodzaje reklamy
W zależności od sposobu przekazania reklamy wyróżnia się kilka jej rodzajów:
Reklama telewizyjna – najlepiej sprawdza się wtedy, gdy potencjalny klient ma zobaczyć, jak działa dany produkt oraz w sytuacji, w której docelowa grupa klientów to gospodynie domowe. Tego typu reklama jest jednak droga, zwykle krótka, a długie bloki reklamowe przyzwyczajają widza do tego, by odejść sprzed telewizora do innych zajęć.
Reklama radiowa – tańsza niż telewizyjna, jednak wymaga większej liczby powtórzeń, by zostać zauważoną. Większość ludzi traktuje radio jak wypełniacz ciszy w pracy, w samochodzie, w domu, nie skupiając się na wszystkim, co jest w nim przekazywane. Często jej zasięg jest ograniczony terytorialnie.
Reklama prasowa – w zależności od rodzaju gazety reklama może docierać do szerokiego, zróżnicowanego grona odbiorców, albo do wąskiej grupy interesującej się konkretnym tematem. Warto tu wykorzystywać prasę branżową.
Reklama internetowa – może to być m.in.: banner, artykuł sponsorowany, mail, toplayer, pop-up, skycraper, expand corner, button, a także odpowiedni sposób pozycjonowania. Większość rodzajów reklamy internetowej sprzyja rozwojowi marki, mniej zaś świadomości konkretnego produktu.
Co ważne, reklamy wyświetlające się odbiorcy mogą być dostosowane do jego potrzeb, bazując na tym, jakiego rodzaju zapytania pojawiają się w jego wyszukiwarce. Często tego typu zlecenia reklamowe najlepiej powierzyć agencjom, które w profesjonalny sposób zajmują się reklamą w internecie.
Reklama kinowa – ma podobne cechy, co reklama telewizyjna. Jednak zwykle kierowana jest do młodszej grupy klientów, chodzących na seanse filmowe.
Reklama pocztowa – to popularne gazetki promocyjne, ulotki, prospekty, broszury, katalogi, próbki produktów, wrzucane do skrzynek pocztowych. Mogą rozwijać świadomość o produkcie, jego aktualnej cenie i dostępności.
Każdy przedsiębiorca ma obecnie możliwość reklamowania się za pomocą różnych źródeł przekazu. Najskuteczniejszym sposobem jest zwykle zaangażowanie w kilka z nich jednocześnie. Przynosi to największe korzyści i pozwala osiągnąć zamierzony sukces.