Z reklamą spotykamy się dziś na każdym kroku. Bombarduje nas w massmediach, na ulicy, a także w internecie. Istnieje wiele jej odmian i różne źródła przekazu. Czemu służy reklama, jakie są jej rodzaje i jakie dokładnie pełni funkcje?
Reklama – co to właściwie jest?
Samo słowo reklama pochodzi z łacińskiego: reclamo, reclamare. Oznacza przekaz informacyjny zawierający komunikat perswazyjny. Reklama stanowi element działań marketingowych, skierowany do konkretnej grupy odbiorców. Oferta reklamowa przedstawia zalety danego produktu, wskazując na cechy, które wyróżniają go spośród jemu podobnych. Dodatkowo reklama może obejmować informacje odnośnie do zastosowania, czy dostępności danego artykułu. Jest to podstawowy sposób dla przedsiębiorców na to, aby dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakupu swojego produktu lub skorzystania z oferowanej usługi.
Rodzaje reklamy
Jednym z kryteriów podziału reklamy jest rozróżnienie ze względu na środek przekazu. Wyróżnia się w tym zakresie 6 rodzajów reklamy:
- reklama telewizyjna – spoty wyświetlane między programami telewizyjnymi lub w czasie przerw
- reklama radiowa – jedna z trudniejszych, wykorzystuje jedynie dźwięki, muzykę i słowa
- reklama prasowa – występuje w gazetach, czasopismach ogólnych oraz w takich o wąskiej tematyce, skierowanej do konkretnej grupy odbiorców
- reklama internetowa – artykuły sponsorowane, bannery, e-mailing, pop-up, toplayer, itp.
- reklama zewnętrzna – szyldy, bilboardy, tablice informacyjne, plakaty
Reklama kinowa – wady i zalety
Reklama w kinie wielu osobom kojarzy się negatywnie. Długie i często nietrafione kinowe reklamy są zmorą wielu kinomaniaków, zwłaszcza gdy trwają nawet kilkanaście minut. Był nawet czas, że widzowie próbowali bojkotować reklamy w kinie i namawiali innych do przychodzenia 20 minut po czasie, by ominąć reklamy i zmusić kina do zaprzestania ich emisji. Czy jednak reklamy w kinie kiedykolwiek się zmienią? Czy reklama kinowa ma tylko wady, czy też posiada zalety?
Reklama w kinie – wady
Prawdopodobnie największą wadą reklamy w kinie jest jej nie najlepsza opinia. Jak już zostało wspomniane, reklama kinowa jest nieustannie krytykowana za swoja długość, która potrafi zirytować nawet największych fanów kina. To może sprawić, że efekt, jaki uzyskamy dzięki kinowej reklamie, może być całkowicie przeciwstawny do oczekiwanego. Ponadto sam zasięg reklamy w kinie też jest niezbyt duży. Mimo że kina są popularne to nadal telewizja i Internet, zwłaszcza w czasach Netflixa, mają znacznie więcej odbiorców. A największą grupą odbiorców kinowych reklam są przeważnie osoby młode, które najczęściej można spotkać w kinie, więc nie każda reklama będzie odpowiednia.
Kinowa reklama – zalety
Największą zaletą reklam w kinie jest możliwość wykorzystania doskonałego systemu głośników i olbrzymiego ekranu wysokiej jakości. To pozwala na zaprezentowanie nawet najmniejszych szczegółów reklamowanego produktu, a dźwięk dobrej jakości, który będzie towarzyszyć reklamie w kinie z łatwością może przekazać emocje.
Jest też jeszcze jedna istotna cecha, która jest niebywałą zaletą reklam w kinie – ciemne pomieszczenie. Sprawia to, że widzowie zwracają uwagę na wyświetlaną reklamę, a nie na otoczenie.
Reklama w kinie – czy jest skuteczna?
Niestety jednoznaczne określenie czy reklama w kinie jest skuteczniejsza niż reklama telewizyjna lub baner w internecie. Spowodowane jest to wieloma czynnikami. Brakuje także badań, które jednoznacznie mogą określić czy reklama w kinie jest skuteczna. Powodem tego może być także to, że większość reklam w kinie jest wręcz identyczna z tymi, które widzimy w telewizji. Można jednak śmiało stwierdzić, że kinowa reklama przynosi porównywalne efekty do reklam telewizyjnych i radiowych.
Ile kosztuje reklama w kinie?
Tak jak w przypadku innych reklam, reklamy w kinie mają bardzo zróżnicowane ceny. Wpływ na nie ma wiele takich czynników, na przykład: wielkość kina czy rodzaje prezentowanych filmów. Koszt kinowych reklam w niewielkich salach może wynosić kilkaset złotych, ale już w kinach dużych sieci są to kwoty kilku tysięcy za seans.
Jakie efekty powinna przynosić reklama?
Efekty, których spodziewa się po reklamie, uzależnione są od funkcji, jakie ma ona pełnić. Wyróżnia się 3 rodzaje funkcji:
Funkcja informacyjna – ma na celu przekazanie informacji odnośnie nowego produktu, jego zastosowania, miejsca sprzedaży, a także rozszerzenia działalności firmy, bądź też zmiany godzin/dni w jakie jest otwarta.
Funkcja nakłaniająca – głównym zadaniem tego rodzaju reklamy jest nakłonienie potencjalnych klientów do zakupu konkretnego produktu. Prezentuje ona jego zalety i wyjaśnia, co wyróżnia go na tle konkurencji. Reklama nakłaniająca może porównywać dany produkt z innymi lub wręcz wykazywać ich wady, których oczywiście obiekt reklamy jest pozbawiony.
Funkcja przypominająca – dotyczy towaru powszechnie znanego, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie wymaga już informowania ani nakłaniania. Jedną z jej odmian jest reklama wzmacniająca. Prezentuje ona wiernych klientów danej marki, którzy nigdy się na niej nie zawiedli.
Głównym celem reklamy jest utworzenie świadomości marki, firmy lub produktu w środowisku konsumenckim. Poszerzenie grona klientów oraz zwiększenie sprzedaży, które jest ostatecznym efektem, do którego dąży reklamodawca.
Reklama ma przekonywać o wyjątkowości marki, jej prestiżu, zaangażowaniu oraz dbaniu o zadowolenie klienta, jak również o bezkonkurencyjnych cechach produktu. Reklama dodatkowo dba o podtrzymanie wykreowanego już pozytywnego wizerunku.