26/02/09

 

Czasy, kiedy prowadzenie biznesu w sieci musiało się skończyć sukcesem odeszły bezpowrotnie wraz z latami 90-tymi. Co prawda na rodzimym gruncie zapewne istnieje jeszcze mnóstwo mniej zagospodarowanych nisz, ale ich wypełnienie jest tylko kwestią czasu. Dlatego chcąc rozpocząć swój biznes w sieci należy w plan działania wpisać ryzyko niepowodzenia. Oto kilka z najczęściej popełnianych błędów, które mogą stać się jego przyczyną.

 

Bez względu na to, czy firma funkcjonuje on, czy off – line zapewne oferuje jakieś produkty lub usługi. W przypadku tradycyjnie prowadzonej działalności jedną z najczęstszych przyczyn dla której upadają zwłaszcza firmy dysponujące niewielkim kapitałem początkowym są właśnie wysokie koszta rozpoczęcia działalności, a następnie utrzymania się na rynku.

 

W przypadku firm funkcjonujących w sieci koszta można efektywnie obniżać. Jeśli sprzedajemy produkty nie musimy szczególnie martwić się o kosztowną powierzchnie sprzedażową, Internet pozwala także obniżyć koszty związane z marketingiem i reklamą. Jeśli dodatkowo mamy umiejętności, które pozwalają nam na samodzielne stworzenie strony, to pozostaje tylko pozazdrościć. Pomimo tego wciąż jest wiele innych, skutecznych sposobów na pogrzebanie swoich szans na sukces.

 

Prawie wszystkie serwisy komercyjne, którym się nie udało miały wspólny problem, był nim ruch na stronie. To właśnie ruch oraz jego jakość decyduje o tym, ile osób odwiedza serwis i ilu z odwiedzających stanie się klientami.

 

Za mało właścicieli nowo powstających firm dokładnie zbadało obszar, którym będzie zajmować się strona. Nie sprawdzenie przedziału konkurencyjności branży w wyszukiwarce może skończyć klapą dla przyszłej firmy internetowej. Do tradycyjnie pojętej konkurencji w Internecie dochodzi jeszcze walka o pozycję w wyszukiwarce. Naprawdę warto sprawdzić wcześniej, czy rodzaj prowadzonej przez nas działalności znajdzie odzew zainteresowanych osób, które będą gotowe skorzystać z oferty.

 

Z widocznością w wyszukiwarce wiąże się kolejny błąd popełniany przez właścicieli firm. Jest nim ignorowanie słów kluczowych, wpisywanych w wyszukiwarkę przez internautów. Słowa kluczowe często mają formę zapytań, dzięki nim możemy się dowiedzieć czego tak naprawdę oczekują internauci po naszej stronie. Nawet sporządzenie pełnej listy słów pod którymi chcemy, aby serwis wyświetlał się w wyszukiwarce nie załatwia sprawy. Wielu właścicieli nie dba w ogóle o to, aby zawartość strony odpowiadała poszczególnym zapytaniom. Jeśli internauci nie znajdą na stronie tego czego szukali istnieje mała szansa, że skorzystają z niej ponownie, a właśnie powracający internauci są kluczem do sukcesu w sieci.

 

Kolejnym bardzo dobrym sposobem na plajtę w Internecie jest pokusa, aby strona oferowała zbyt wiele produktów, ze zbyt wielu obszarów. Jest to błąd, na który często nie mogą sobie pozwolić nawet duże serwisy. Najlepszym rozwiązaniem, które wydaje się być kluczem do sukcesu w sieci jest znalezienie niezagospodarowanej niszy. Jeśli planujemy otworzyć księgarnie internetową nie warto konkurować z amazon.com lub odnoszącą w Polsce sukcesy merlin.pl, które oferują tysiące tytułów z najróżniejszych dziedzin. Szanse na to, ze odniesiemy sukces wzrosną, jeśli skoncentrujemy się na jakiejś konkretnej dziedzinie lub gatunku. Sprzedając na przykład książki typu science – fiction i podporządkowując temu gatunkowi cały serwis mamy szansę przyciągnąć fanów gatunku, o których względy serwis dba najbardziej. Wraz z odwiedzającymi pojawi się zysk, bez nich serwis czeka plajta.

 

Według mnie najważniejsza rzecz, która może uchronić serwis przed klapą jest właściwe przygotowanie. Zanim zdecydujemy się na poniesienie kosztów związanych z uruchomieniem strony zbadajmy dokładnie rynek, z którym przyjdzie nam się zmierzyć. Dotyczy to zwłaszcza tych firm, których działalność jest prowadzona wyłącznie za pośrednictwem sieci. Śmiem twierdzić, że nawet jeśli jesteśmy dobrze przygotowani do rozpoczęcia działalności nie trzeba się obawiać, że zabraknie adrenaliny i stresujących sytuacji związanych ze wskoczeniem na „głęboką wodę”.. Ważne, aby końcowym efektem poniesionych trudów był sukces serwisu. Czego szczerze życzę wszystkim moim czytelnikom.

 

Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych oraz nowoczesny marketing dla małych firm.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.