22/09/10
Ponad 80% internautów korzysta z wyszukiwarek chcąc szybko dotrzeć do poszukiwanych informacji i liczba ta cały czas rośnie. Dlatego właśnie obecność w wyszukiwarce jest podstawowym warunkiem odniesienia sukcesu w sieci. Nie chodzi tu o byle jaką obecność. Wysokie pozycje w wyszukiwarce są wyraźnym sygnałem dla internautów, że strona jest godna uwagi i z dużym prawdopodobieństwem zawiera poszukiwane treści. Istnieją dwa sposoby, aby zwrócić uwagę internautów. Można pracować nad serwisem i pozyskiwać linki albo można zapłacić odpowiednią sumę i zainwestować w link sponsorowany. Spróbujmy porównać obie metody.
Wpisując frazę w pole wyszukiwania i wciskając enter, lub pole „szukaj” pokażą nam się 3 listy wyników. Na środku wyświetlą się te strony, które wyszukiwarka uznała za najbardziej pasujące do wpisanej frazy. Są to naturalne wyniki wyszukiwania. Po prawej stronie znajdziemy kolejną listę. Są to linki do stron, których właściciele zapłacili wyszukiwarce, np. Google, za to, aby umieściła je w tym miejscu. Są to linki sponsorowane. Często linki sponsorowane znajdują się także na szczycie strony w jasno żółtych boksach.
Być wysoko.
W zależności od tego, na której z list wyników chcesz się znaleźć musisz wybrać jeden ze sposobów dotarcia do wysokich pozycji. Jeśli chcesz, aby serwis znalazł się na liście linków sponsorowanych musisz zainwestować około godzinę czasu na stworzenie konta w systemie, takim jak Google Adwords. Konfigurując konto musisz podać słowa kluczowe, po wpisaniu których wyświetli się Twój link. Za każdym razem, kiedy ktoś kliknie w Twój link będziesz musiał zapłacić wyszukiwarce. Cena jaką zapłacisz za kliknięcie oraz pozycja, na której wyświetli się link sponsorowany zależny od sumy, jaką wylicytujesz oraz popularności Twojego linku ( przynajmniej w przypadku systemu Google Adwords). Różne słowa kluczowe mogą mieć różną wartość. W zależności od popularności danego wyrażenia cena odpowiednio rośnie lub maleje.
Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku umieszczenia serwisu na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania. Przypomnijmy- przez naturalne wyniki rozumiemy tę listę linków, które zdaniem wyszukiwarki prowadzą do stron, których treść najlepiej odpowiada wpisanej przez internautę frazie. O tym, które serwisy pojawiają się wysoko decyduje szereg czynników, które porządkuje algorytm wyszukiwarki.
O wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania, zwanych czasem organicznymi zabiegają pozycjonerzy. Teoretycznie o pozycje dla strony zabiegać może każdy i to za darmo. W praktyce profesjonalne pozycjonowanie wymaga nie tylko dużych umiejętności, ale także czasu. Jest to główny powód, dla którego pozycjonowanie najczęściej zleca się zawodowym firmom pozycjonerskim.
Zdobywanie pozycji wymaga kompleksowej pracy nad serwisem, zarówno na płaszczyźnie kodu, jak i treści strony. Pozycjonerzy zajmują się także pozyskiwaniem wartościowych linków i umieszczaniem stron w katalogach. Ze względu na złożoność tego procesu zdobywanie pozycji może trwać od kilku miesięcy do roku. Często w przypadku bardzo popularnych fraz firmy wręcz odmawiają pozycjonowania, ze względu na zbyt duże nakłady, jakie musi ponieść firma w stosunku do spodziewanych zysków.
W przypadku pozycjonowania opłaty za konkretne słowa mają najczęściej formę abonamentu, za określony czas, podczas którego fraza znajdowała się w konkretnym przedziale pozycji. Głównym kryterium, na podstawie którego firmy pozycjonujące wyceniają poszczególne słowa kluczowe jest ich popularność w wyszukiwarkce. W zależności od zdobytego przedziału pozycji ceny rosną lub maleją.
Na pierwszy rzut oka linki sponsorowane wydają się łatwiejszą i szybszą formą docierania do klientów. Ale czy jest tak istotnie? Wyszukiwarki, takie jak Google, czy Yahoo, chcą stworzyć wrażenie, że linki sponsorowane są skutecznym, prostym i tanim sposobem na docieranie do klientów w Internecie. Niestety zasada „jeśli coś brzmi zbyt dobrze, żeby było prawdziwe…” i w tym przypadku trafnie opisuje rzeczywistość. Każdy, kto chce oprzeć swoją kampanię na linkach sponsorowanych musi wiedzieć, że ten sposób ma swoje zasadnicze dwie wady.
1. Stosunek nakładów do zysków. Co prawda 20 groszy za kliknięcie wydaje się niedużym kosztem, ale zakładając, że sprzedajesz koszulki po 30 zł za szt i że jedna na 100 osób zdecyduje się na kupno, to łatwo policzyć, że zysk wynosi zaledwie 10 zł i nie uwzględnia kosztów prowadzenia działalności. Linki sponsorowane w Google Adworts działają w taki sposób, że reklamodawcy licytują najwyższą stawkę za konkretną frazę i zwycięzca licytacji zdobywa najlepszą pozycję w wyszukiwarce. Zauważmy jednak, że im więcej korzyści może przynieść choćby jedna transakcja zawarta za pośrednictwem linku, tym wyższe są licytowane kwoty, dlatego najczęściej korzyści płynące z linków sponsorowanych w stosunku do nakładów, jakie firma musi ponieść są raczej niewielkie. Bardzo dużo czynników decyduje o tym, czy inwestycja w linki sponsorowane się opłaci, dlatego przekonanie o tym, że kampania w Google Adwords jest przysłowiową „kaszką z mleczkiem” i zawsze gwarantuje sukces można wstawić między bajki.
2. Odbiór linków sponsorowanych. Drugim poważnym mankamentem kampanii typu „płać za klikanie” jest sposób, w jaki internauci odnoszą się do linków sponsorowanych. W zdecydowanej większości przypadków użytkownicy sieci korzystają jedynie z naturalnych wyników wyszukiwania, ponieważ słusznie uważają, że te najlepiej nadają się do poszukiwania informacji. Niechęć do linków sponsorowanych bierze się z prostego przekonania, że każdy może zapłacić, żeby znaleźć się w linkach sponsorowanych, więc wysokie pozycje nie muszą mieć nic wspólnego z jakością strony internetowej i prezentowanych przez nią treści. Odwrotnie sprawy się mają się ze stronami, znajdującymi się wysoko w naturalnych wynikach. Te uważane są za wartościowe źródło informacji. Oczywiście prawda jest też taka, że wielu internautów dla zwykłej wygody korzysta głównie z kilku pierwszych linków (prawie zawsze tych znajdujących się najwyżej). Nie zmienia to jednak faktu, że linki sponsorowane postrzegane są, jako zwykła reklama, a ta nie cieszy się zbyt dużą popularnością w sieci.
Kupować czy zdobywać pozycje?
Pozycjonowanie strony wiąże się zawsze z dłuższym oczekiwaniem na wysokie pozycje. Czas ten wydłuża się wraz z rosnącą konkurencją w sieci. Kiedy jednak serwis osiągnie wysoką pozycję i ją utrzyma korzyści z tego faktu będą zdecydowanie przewyższać te, płynące z wykupienia linków sponsorowanych. Także koszt pozycjonowania wydaje się niższy, ponieważ firmy pozycjonerskie decydują się najczęściej na pobieranie opłat dopiero w momencie, kiedy serwis osiąga wysoką pozycje, a przez to zaczyna generować większe zyski.
Pomimo, że pozycjonowanie wydaje się zdecydowanie bardziej przyszłościowym rozwiązaniem, to linki sponsorowane też mają pewne zalety. Jedną z nich jest czas reakcji. Jeśli chcemy wypromować markę, która generuje zyski jedynie sezonowo warto rozważyć wykupienie kampanii w Google Adwords. Da nam to pewność, że nasza kampania trafi do internautów w zaplanowanym przez nas czasie. Inną korzyścią płynącą z linków sponsorowanych może być łatwa konfiguracja konta, która pozwala na natychmiastową zmianę słów kluczowych, kiedy te nie generują ruchu na stronie. W przypadku pozycjonowania należy lepiej przemyśleć dobór słów kluczowych. Jest tak, ponieważ słowa kluczowe umieszcza się zarówno w kodzie jak i w treści strony, przez co ewentualne zmiany są trudniejsze do naniesienia. Jednakże dla profesjonalnej firmy pozycjonerskiej nie powinien być to większy problem.
Podsumowując uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest inwestowanie w wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Podobnego zdania są właściciele setek stron, którzy każdego dnia dołączają do listy klientów firm pozycjonujących strony internetowe. Kluczem do sukcesu pozycjonowania jest właśnie fakt, że ta forma promocji nie kojarzy się internautom z reklamą, przez co jest najbardziej wiarygodna. Z drugiej strony warto na własnej skórze przekonać się, jak działają linki sponsorowane. Jeśli jednak myślisz o linkach sponsorowanych zalecałbym, aby zacząć od skromnej kampanii i dopiero po sprecyzowaniu swojej strategii i doborze najlepszych słów kluczowych decydować się na zainwestowanie większej kwoty. Nic nie stoi także na przeszkodzie, aby korzystać z obu kampanii jednocześnie, jednakże koordynacja takich działań wymaga sporo wiedzy i koniecznych środków.
Autor jest pracownikiem firmy Eactive zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych i oferującej e-marketing dla małej firmy.
Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.