19.08.2008

Często jest tak, że chociaż nie szczędzisz wydatków na promocje Twojej oferty i publikacje ogłoszeń w prasie, efekt jest daleki od doskonałości. W tym artykule postaram sie pokazać Ci, że istnieje alternatywa dla tradycyjnych form bardzo kosztownej reklamy. Przy odrobinie czasu i dobrych chęci możesz skutecznie zwrócić uwagę klientów na swoją ofertę, a wszystko to zupełnie za darmo!

Mniej znanym, za to bardzo skutecznym elementem kampanii promocyjnej jest wykorzystanie możliwości, jakie niosą ze sobą media. Mało kto zdaje sobie sprawę, że pojawienie się w prasie, telewizji, czy radiu pozostaje w zasięgu każdego z nas. Istnieje tylko jeden warunek! Musisz dysponować czymś, co zainteresuje dziennikarzy! W tym newsletterze skoncentrujemy się na Twojej obecności w prasie. Pokaże Ci kilka sposobów na zaistnienie w gazecie i mnóstwo korzyści z tego płynących.

Na pewno chcesz wiedzieć co da Ci taka promocja? Otóż napisany przez Ciebie tekst dla prasy, który dodatkowo zostanie opublikowany może przynieść znacznie więcej korzyści, niż tradycyjna reklama prasowa. Podstawowa korzyścią jest koszt takiej promocji. Możliwość zdobycia rozgłosu za darmo, to marzenie każdego marketingowca. Nawet jeśli Twój tekst się nie ukarze istnieje duża szansa, że redaktor zapamięta Cię i skorzysta z Twojego tekstu później. Ponadto informacje podawane za pośrednictwem dziennikarza są bardziej wiarygodne dla czytelnika niż reklama. W ten sposób zdobywamy także bezcenne kontakty z ludźmi mediów, a potencjalne negatywne konsekwencje wysłanego przez nas artykułu są niewielkie.

Jest kilka sposobów na zaistnienie w prasie. Oto najbardziej skuteczne:

– notatka prasowa

– konferencje prasowe, lub spotkania z dziennikarzami

– zamieszczenie reportażu

– sesja zdjęciowa

– kontakty z ludźmi mediów

 

Nie bój sie mediów!

 

Zacznijmy od tego, że musisz uwierzyć w to, że masz do zaoferowani coś ciekawego, z czym chciałby się zapoznać czytelnik. Jeśli tak, dziennikarze czekają juz na Twój tekst. Redaktorzy, zwłaszcza z gazet lokalnych, chętnie korzystają z tekstów, przesyłanych im od czytelników. Powód jest bardzo prosty. Redakcje często mają niewystarczającą ilość dziennikarzy, a ci najczęściej maja niewystarczającą ilość czasu.

 

Zanim przystąpimy do pisania jeszcze jedna ważna wskazówka. Twój tekst ma zaciekawić czytelnika, nie Ciebie! Jeśli Twoja notatka prasowa będzie pełna sztucznych pochlebstw i haseł reklamowych bądź pewny, że tekst zamiast do gazety trafi do kosza.

 

Powodów do napisania notatki prasowej może być mnóstwo. Wystarczy, że wspomnę o ważnych wydarzeniach dotyczących Twojej firmy takich jak rocznice, nowe produkty i usługi, prowadzone badania, zmiana siedziby, imprezy handlowe itd. Jeśli w dalszym ciągu nie wiesz co mogłoby zainteresować Twojego czytelnika, te kilka pytań pomoże Ci znaleźć dobry temat:

– Czego z artykułu dowiedzą się klienci?

– Czy Twoja firma jest największa albo pierwsza na rynku?

– Jakie cechy wyróżniają Twoja firmę?

– Czy informacje, które chcesz opublikować mogą być podane w atrakcyjny sposób?

– Co nowego może wnieść Twoja firma?

– Co może uczynić Twój artykuł wyjątkowym?

– Jaka korzyść z Twojej publikacji może mieć miasto, w którym mieszkasz?

 
Do pracy!

 

Kiedy masz już temat, któremu nikt się nie oprze, czas zabrać się dopisania. Pamiętaj, żeby tekst nie był zbyt długi. Nawet jeśli wena twórcza nie pozwala Ci oderwać się od pióra staraj się zmieścić cały tekst na jednej stronie. Dziennikarze nie lubią rozległych tekstów, których nie mają czasu czytać. O tym czy nasza notatka, bądź artykuł zostanie opublikowany zadecyduje jeden rzut oka redaktora, dlatego tak ważne jest, aby tekst był odpowiedniego rozmiaru. Ewentualne dodatkowe informacje można zamieścić na osobnych kartkach, jako materiał źródłowy.

 

Pisząc tekst dla prasy o ważnych wydarzeniach w Twojej firmie najlepiej jest zgromadzić wszystkie potrzebne informacje zanim zabierzemy się do pracy. Aby tekst spełniał swoją rolę powinien odpowiadać na 5 podstawowych pytań: Kto bierze udział w wydarzeniu? Czego wydarzenie będzie dotyczyć? Kiedy sie odbędzie? Gdzie się odbędzie? Dlaczego się odbędzie?

 

Zamieszczając w tekście informacje, o których według Ciebie powinni dowiedzieć się czytelnicy, za wszelką cenę staraj się unikać nudy. Zamiast chłodno referować przebieg zdarzenia, które opisujesz może postaraj się potraktować swój artykuł jak opowiadanie. Brutalna prawda jest taka, że pierwszy akapit, a może nawet sam nagłówek zdecyduje o „być albo niebyć” Twojego tekstu. Dlatego dobrą metodą na uatrakcyjnienie pierwszego akapitu może być zamieszczenie na wstępie nowinki lub ciekawostki. Oto przykład na to jak te same informacje mogą być atrakcyjne albo nudne:

 

19 maja, w piątek o 09.00 rano Maria Kozłowska, prezes spółki ChocoMix we Fromborku dokona uroczystego otwarcia nowej fabryki czekolady , która jest najnowocześniejszą tego typu placówką w Polsce.

 

W teorii ten pierwszy akapit odpowiada na wszystkie pięć pytań, o których wspominałem wcześniej. Jednakże już przedarcie się nawet przez te dwie linijki jest trudne bez choćby jednego ziewnięcia. Teraz spróbujmy potraktować ten tekst jak opowiadanie.

 

Już w ten piątek Frombork będzie na ustach całej Polski. Wszystko za sprawą powstania w naszym mieście najnowocześniejszej fabrykiczekolady w kraju. Uroczystość otwarcia poprowadzi Maria Kozłowska, prezes spółki ChocoMix i wielki miłośnik słodyczy.

 

Prawda, że o wiele lepiej? Nawet przy zachowaniu w tekście wszystkich informacji nasza notatka prasowa może być atrakcyjnym materiałem dziennikarskim. Z dużą dozą prawdopodobieństwa zaczynająca się tak historia ma szansę znaleźć się łamach prasy lokalnej.

 

Staraj się pisać tak, aby każdy kolejny akapit stanowił w miarę niezależną całość, żeby czytelnik mógł zrozumieć sens artykułu bez względu na to w którym miejscu zacznie go czytać. Oto kilka najbardziej ogólnych wskazówek, które uczynią Twój tekst wartościowym dla dziennikarza

– Pisz zrozumiałym, chwytliwym językiem. Unikaj zbyt długich zdań.

– Skoncentruj sie w tekście na tym co jest najważniejsze.

– Nie zapomnij o napisaniu daty. Redaktor musi być pewny, że przesłany materiał jest aktualny.

– Unikaj używania żargonu i nachalnej reklamy

 

Kiedy Twój tekst jest już gotowy nie zapomnij o doskonałej szacie graficznej, która będzie wspierać treść Twojego tekstu. Warto mieć na uwadze kilka zasad, które zwiększą szansę Twojego tekstu na publikację:

– użyj szerokich marginesów, które umożliwią dziennikarzowi nanoszenie notatek.

– zachowaj podwójne odstępy pomiędzy wierszami

– nie formatuj zbyt intensywnie tekstu pogrubieniami, podkreśleniami, pochyleniem tekstu itd

– wystrzegaj się przenoszenia zdania na dwie kolejne strony

 

Dobrym sposobem na umieszczenie dodatkowych informacji o firmie jest notka do redakcji znajdująca sie poniżej napisanego przez Ciebie tekstu. Obok opisu Twojej firmy w notka powinna zawierać dane kontaktowe, pod którymi redaktor będzie mógł uzyskać więcej informacji.

Oto przykład:

Notatka do redakcji:

Spółka ChocoMix funkcjonuje na terenie gminy Frombork już od 15 lat. Spółka jest spadkobiercą wielowiekowej tradycji produkcji słodyczy w naszym regionie. Obecnie dajemy zatrudnienie 250 osobom z terenu gminy i jesteśmy największym pracodawcą w regionie. W tym roku nasze wyroby zdobyły uznanie jury ogólnopolskich targów słodyczy w Poznaniu.

 

W razie potrzeby uzyskania jakichkolwiek dodatkowych informacji prosimy o kontakt:

Maria Kozłowska prezes spółki

tel: (021)012 14 57

mail: mariakozlowska@chocomix.pl

 

Masz świetny tekst, co dalej?

 

Nadszedł czas, aby zastanowić się komu przesłać Twój artykuł? W tym celu odpowiedz sobie na pytanie, do jakiego czytelnika chcesz dotrzeć? Może Twoja firma zajmuje się nietypową branżą, a Ty jesteś ekspertem? Dowiedz się czy nie istnieją odpowiednie pisma branżowe zainteresowane tym co masz do powiedzenia. Najłatwiejszy dostęp do prasy, szczególnie oferują wydawnictwa lokalne. Jest to najlepsza propozycja zwłaszcza dla małych firm, związanych silnie z lokalnym rynkiem. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto starać się o publikację w prasie o zasięgu krajowym. Dostęp do nich jest jednak raczej zarezerwowany dla największych firm. Kryteriów idealnego dla Twojego tekstu czasopisma jest wiele. Może to być tytuł, nakład, stawki za reklamę, odstępy w jakich wydawnictwo sie ukazuje. Pamiętaj, że nie musisz kierować swojego tekstu do tylko jednej gazety, ale w miarę możliwości staraj się konstruować swój tekst pod kontem oczekiwań konkretnego wydawnictwa.

 

Kiedy już przesłałeś swój tekst a telefon w dalszym ciągu milczy nie przejmuj się, nie od razu Kraków zbudowano. Zawsze możesz zadzwonić po kilku dniach do redakcji i dowiedzieć się czegoś więcej o losie Twojego artykułu. Jeśli decydujesz się na ten krok pamiętaj, że dziennikarze znajda najwięcej czasu dla ciebie rano, przed kolegium dziennikarskim. Wysyłając tekst do publikacji warto mieć też na względzie moment, w którym gazeta idzie do druku.

 

Mam nadzieję, że te kilka wskazówek zachęci Cię do spróbowania swoich sił w dziennikarskim rzemiośle. Pamiętaj, że nic się nie dzieje od razu i zanim Twój tekst doczeka sie publikacji może minąć trochę czasu. Uwierz, że kontakty uzyskane w ten sposób są bezcenne. Zaprzyjaźniony dziennikarz, nie tylko zamieści napisany przez Ciebie tekst, ale także może cię poprosić o wyrażenie fachowej opinii eksperta, jeśli będzie się akurat zajmował tematem powiązanym z Twoją branżą. Do dzieła!

 

W następnym artykule z serii „Ile kosztuje darmowa reklama” postaram sie przybliżyć Ci sposoby kontaktoania się z ludźmi mediów.  Przekonam Cię, że w każdym drzemie prawdziwe medialne zwierze.

 

Eactive, zajmującej się promocją stron w wyszukiwarkach internetowych.

 

Autorzy serwisu wyrażają pełną zgodę na udostępnianie artykułu w niezmienionej formie na innych stronach internetowych. Warunkiem koniecznym publikacji jest podanie autora artykułu oraz linku prowadzącego do strony www.supermarketing.pl  Jeśli chcieliby Państwo przedrukować wybrany fragment artykułu prosimy o skontaktowanie się z nami w celu uzyskania pozwolenia.