W ciągu ostatnich lat copywriting stał się niezwykle popularnym zawodem. Samo pojęcie, jakim jest copywriting także się uległo transformacji. Obecnie osoby, dla których copywriting to praca rozdziela się na dwie kategorie: poważnych i profesjonalnych copywriterów oraz osoby, które dorabiają się w ten sposób po godzinach. Czemu pojawił się taki podział? Czym zajmuje się copywriter? Nim poznamy odpowiedzi na te pytania warto zrozumieć czym jest copywriting.

Czym jest copywriting?

Copywriting to zawód, który polega na tworzeniu unikalnych treści o charakterze reklamowym. Łączy on w sobie funkcję pomysłodawcy i redaktora. Zakres obowiązków copywriterów jest często rozległy i uzależniony od branży. Wiele osób uważa, że copywriting to tylko tworzenie tekstów. Często jednak copywriterzy zajmują się również tworzeniem skryptów reklamowych, scenariuszy czy współtworzeniem innych form reklamy.

Copywriting to bardzo rozwojowa branża, która jest idealna dla osób szukających niezależności i możliwości podniesienia kwalifikacji. Copywriting nie pozwala się również nudzić. Projekty, przy których pracuje, są różnorodne, często zupełnie inne od wcześniej tworzonych. Copywriterów najczęściej poszukują agencje reklamowe oraz wydawnictwa. Coraz większym gronem są jednak freelancerzy, którzy pracują w domu. W dobie internetu nic nie stoi na przeszkodzie, by copywriter zamieszkujący Wrocław pracował dla firmy z Warszawy lub Szczecina.

Kim jest copywriter?

Skoro copywriting to tworzenie treści to copywriter jest osobą, która te treści tworzy. To jednak bardzo podstawowa definicja, która niewiele tłumaczy. Wraz z rozwojem Internetu copywriting zmieniał się, tworzyły się jego nowe rodzaje, a stare ulegały przemianą. By zrozumieć kim tak naprawdę są copywriterzy, musimy poznać ich podstawowe grupy:

  • copywriter – pojęcie tak ogólne, jak sam copywriting. Określenie to używane jest najczęściej wobec osób, które tworzą treści typowo marketingowe – artykuły sponsorowane, oferty marketingowe czy hasła na ulotki.
  • seo copywriter – to osoba zajmująca się przygotowaniem treści na potrzeby działa związanych z pozycjonowaniem. Copywriting seo to nie tylko tworzenie wartościowych treści, ale również dbanie o odpowiednią optymalizację treści. To w tej grupie spotkamy najwięcej amatorów, dla których copywriting jest tylko dodatkowym sposobem zarobku.
  • content/web writer – osoby te zajmują się przygotowaniem treści o wysokiej jakości, które przeznaczone są do publikowania na portalach tematycznych lub blogach.
  • Autor widomo – tak zwani ghost writerzy to twórcy, którzy tworzą treść na czyjeś zlecenie. Pod ich twórczością nie uświadczymy jednak ich nazwisk. W tym miejscu najczęściej będą widnieć osoby lub firmy zlecające tekst.

Dobry copywriter – gdzie go szukać?

Wydawałoby się, że w czasach, gdy copywriting jest tak popularny, znalezienie odpowiedniej osoby nie będzie trudne. Wystarczy przecież wpisać w wyszukiwarkę „Copywriter Wrocław” lub „Copywriter Warszawa” by pojawiło się wiele ogłoszeń zachęcających do współpracy. Prawda jest jednak taka, że znalezienie właściwego copywritera nie jest takie proste.

Zanim zdecydujemy się na współpracę, warto poprosić copywritera o jego portfolio. Dzięki temu poznamy styl danej osoby i ocenimy jakość pisanych tekstów. Można również poprosić o referencje lub listy polecające. Warto to zrobić, ponieważ, ze względu na popularność, jaką cieszy się obecnie copywriting, rynek jest pełen amatorów. Warto również poznać cenę oferowanych usług, zwłaszcza gdy mamy ograniczony budżet. Możemy też zdecydować się na firmy świadczące profesjonalny copywriting, które gwarantują sprawdzonych copywriterów.